Mi is az a fejlesztő játék?

Tudástár

Mitől lesz fejlesztő játék egy fejlesztő játék? Hát, mert fejleszt, mondhatnánk felháborodva. De mit, és hogyan? Valóban fejleszt a fejlesztőnek mondott játék? Tények és tévhitek a népszerű játék kategóriáról!

Manapság szinte minden játékboltban vásárolhatunk fejlesztő játékokat. Ez nagyon örvendetes lenne, azonban érdemes megvizsgálni, milyen játékokat árulnak fejlesztő játék néven.

Divattá vált fejlesztő játékot árulni, illetve vásárolni. A játékboltok észlelték ezt, és lecsaptak a szülők azon (jogos) igényére, hogy gyermekük játékai előmozdítsák a fejlődésüket, miközben játszanak velük. Emiatt a napjainkban kereskedelmi forgalomban lévő játékok nagy részére rásütötték a „fejlesztő játék” címkét. Ezáltal könnyebben és drágábban eladhatóvá vált az ilyen játék.

Érdemes megnéznünk, mitől lesz fejlesztő egy fejlesztő játék. Egyáltalán mit értünk az alatt, hogy fejlesztő játék? „Egy játék akkor válik fejlesztővé, ha használata közben a gyermek új ismereteket szerez, vagy addigi tudását rendszerezheti egy más szempont szerint.” (Aszalai mts., 2005. p.57) A játék önmagában fejlesztő hatású, ezt a hatást maga a játékeszköz inkább csak erősíti. A célirányos dobást éppúgy ügyesíti egy babzsák dobása, mint egy kavicsé. Ez alapján bármelyik játék, sőt tárgy válhat fejlesztő hatásúvá, mert a hogyan és nem a mivel a lényeges.

A játékboltok által előszeretettel fejlesztő játékként emlegetett játékok ebből adódóan nem minősülnek univerzális, mindenki számára fejlesztő hatású játéknak. Ahhoz, hogy a gyermekünk számára valóban fejlesztő játékot adhassunk, ismernünk kell a gyermek fejlettségi szintjét, látnunk kell, mi az, amit gyakorolnia kell még, amit el kell sajátítania még, és természetesen mi az, ami érdekli, amivel szívesen tevékenykedik. Sok üzletnél, cégnél reklámozzák, hogy ők csak olyan játékot árulnak, amit előtte maguk is kipróbáltak, így garantálják a minőséget. Ez nagyon hasznos, mivel így kiderülhet valóban jó-e az adott játék. Azonban így is hiányzik egy fontos elem: a hogyan. Hogyan játszottak vele ők? Hogyan játsszon vele otthon a család?

A „hogyan játszunk” kérdésköre elsőre sokszor nevetségesnek hangzik, hiszen képzeljünk csak magunk elé egy Montessori tornyot (fakorongok függőleges rúdra fűzve). Nem túl nehéz kitalálnunk, hogyan kellene vele játszani: lefűzni a korongokat, majd vissza. DE! És mindig van de: hogyan adaptáljuk, ha a gyerek nem tudja megfogni a legfelsőt a sok egymáson lévő korong közül, vagy ha nem tud különbséget tenni a méretek között, hányféle módon tudjuk felfűzni újra a korongokat, vagy hogyan kezdjük el megtanítani a gyereknek a játékot, stb. Ha ezeket a kérdéseket, problémákat nem tudjuk megoldani, akkor kudarcélmény éri a gyermeket és a szülőt is, és a végén el lesz téve a játék, és sose kerül elő. Pedig egy nagyon jó játékról van szó! Csak a használatához előzetes „tudás” kell. Tudnunk kell a használatát, illetve a gyermeknek képesnek kell lennie bizonyos dolgok elvégzésére. Ezen felül a játéknak vannak fokozatai, ezzel tisztában kell lennünk: könnyebb, nehezebb változata, anélkül, hogy új játékot, vagy kiegészítőt vennénk hozzá.

Vásárlóként érdemes tudatosnak lenni, végig gondolni, gyermekünk milyen képességeinek fejlődését szeretnénk előmozdítani, és ehhez melyik játék passzolna a legjobban. Minden gyermek más, nem minden gyermek szereti ugyanazt a játékot, azonban vannak olyan általános irányelvek, amelyeket jó, ha a szülő szem előtt tart a játékvásárlásnál.

  • Minőség: ez egy elég egyértelmű tulajdonság, amit nem kell magyarázni. A minőségen belül azonban érdemes megemlíteni, hogy ha megtehetjük, válasszunk természetes anyagokból készült játékokat, mivel:
    • strapabíróbbak
    • jobban motiválnak a velük való manipulálásra
    • környezet tudatosabb választás
  • Esztétikusság: a játék legyen szép, érdeklődést kiváltó, hívja fel magára a gyermek figyelmét.
    • ebből következik, hogy a játék ne legyen túldíszített, túlzsúfolt. Csak annyi kép, minta szerepeljen rajta, ami segíti a feladat megértését és végrehajtását, pl.: a formatáblán a forma helyén lehet kép/szín/textúra, de külső felületén ne legyen minta.
    • a feladatot segítse a mintázata pl.: más színe van a nyomógombnak, vagy a vastag kontúrok használata.
    • zavaró lehet a gyermeknek az is, ha egy játékon különböző rajzstílusú figurák szerepelnek. Ez amúgy sem egy jó előrejelző, mivel a játék mintáját valószínűleg felületesen, random képekből ollózták össze.
    • a képek legyenek egyértelműek, a felismerést segítőek: a legoptimálisabb szögből ábrázolják az adott tárgyat (kivéve, ha direkt ez a célja). Egy elefántot hátulról nehezebb felismerni, mint szemből, vagy oldalról
  • Komplexitás: az adott játékot mennyire lehet könnyíteni, nehezíteni, hányféleképpen lehet vele játszani. Minél több „rétege” van, annál további életkorokban is elővehető.
  • Mit fejleszt?
    • egy-egy játék kapcsán fel lehet sorolni több olyan területet, amelyre jó hatással van a vele való játék. Ilyenkor konkrét képességeket lehet megnevezni, nem csak a homályosabb főterületeket, pl.: finommotorika (értsd „kézügyesség”) fejlesztése helyett csippentő fogás fejlesztése. A pontos megnevezések segítenek, hiszen nem mindegy, hogy a finommotorikán belül mit kell gyakorolni: csippentést, ceruzafogást, vagy tárgy után nyúlást.
    • a fejlesztő játékokra gyakran ráírják segítésképp, milyen területeket fejleszt. Azok a játékok, ahol a problémamegoldó gondolkodás, és a kreativitás szerepel csupán, mindig kritikusságra int! Ezek azok a területek, amelyeket általában a játszás önmagában is fejleszt. Ezen felül kellene még más területekre is hatnia.
  • Életkori ajánlás: ez az, ami minden játékon szerepel. Manapság a gyermekek olyan sokfélék, hogy ez az adat egyre kevésbé informatív a vásárlók számára. Emiatt döntöttünk úgy, az életkor mellett felsoroljuk azokat a készségeket, amiket tudni kell a használatához

Tehát összességében elmondható, hogy a játékvásárlásnál is legyünk tudatosak, körültekintők, járjunk utána bátran a dolgoknak, és ne csak a külsőségek alapján válasszunk. Sok szép és hasznos, fejlesztő hatású játék van a piacon, azonban idő és türelem kell hozzá, hogy az ember megtalálja az Igazit! Reméljük, hogy ezt a keresést mi lerövidíthetjük, és bízunk benne, mások is rájönnek ennek a hasznosságára, és csatlakoznak a példánkhoz!