Ceruzafogás

Tudástár

Becsöngettek az iskolába, és előtérbe került az írás egyik nagy eleme, a helyes ceruzafogás kérdése. Az iskolai sikernek fontos része a helyes ceruzafogás, amely nem csak megkönnyíti az írás elsajátítását, de nagyban kihat az iskolai előmenetelre. Egy gördülékeny, görcsös tartástól mentes ceruzafogással gyorsabb és könnyebb írni, kevesebb energiát emészt fel. Ez a későbbiekben felső tagozattól kezdve egészen a főiskolai, egyetemi tanulmányokig nagy segítség a jegyzetelésben. Illetve a mindennapi életben is fontos, hogy erőfeszítés nélkül tudjunk felírni valamilyen fontos információt.

A helyes ceruzafogás kialakulása, kialakítása egy hosszú folyamat csúcsíve. Nem véletlen, hogy az óvodában már a nagycsoportban lépve hangsúlyosan előkerül.

Azonban mit tehet a szülő, hogy segítse gyermekét ebben is?
Ahogy fentebb már írtuk, ez egy hosszú folyamat vége. A finommotorikus mozgás (kézügyesség) tetőfoka a folyóírás. A kéz ügyesítése csecsemőkortól fontos. Szülőként igyekezzünk olyan játékokat adni gyermekünk kezébe, amivel manipulálni tud: fogni, elengedni, markolni, nyomni, forgatni, csippenteni, pöckölni.

A különböző anyagokban való turkálás is fontos része a kéz ügyesítésének, nem csak a különböző érzékletek megtapasztalása miatt, hanem a testséma (testünk határainak, részeinek pontos érzékelése) fejlesztéséhez. Ha a gyermek nem érzi teste határait, részeit, és ezek mozgását nem is tudja őket jól koordinálni.

Az ujjak és a kézfej ügyesítése nem csak játéktárgyak segítségével történhet, rengeteg mondóka van, amely segítségével ügyesíthetjük gyermekünk kezecskéit. Fontos gyakorolni a karok és kezek együtt és külön mozgása mellett az ujjak szétválasztását és külön mozgatását is. A ceruza helyes tartásához ez elengedhetetlen.

A két ujjal történő csippentő fogás (mutató- és hüvelykujj) helyes használata képezi a ceruzafogás alapját, ezért érdemes sokat gyakorolni ezt a fogási technikát. Apró tárgyak felszedegetése, vagy csipeszezés, pötyi kirakása közben például tökéletesen lehet gyakorolni.

A ceruzafogást többféle fogási technika előzi meg, amely a gyermek finommotorikájának (kézügyességének) fejlődésével egyre kifinomultabbá válik. Kezdetben 1-1,5 éves kor körül a firkálás megjelenik. Itt még a ceruza/kréta mozgatása az örömforrás, a nyomhagyás még nem. Jellemző a pöttyözés, a lengő vonalas firkálás. A rajzeszközt marokra fogják, a laphatárt nehezen tartják.

2 éves kortól egy finomodik, az ujjak tartják a ceruzát, a ceruza vége a marok belsejében végződik. A rajzolásnál jellemző, hogy a kezét magasra emeli, nem az asztalon támasztja.

3,5-4 éves kortól kezdve a ceruza tartásában egyre hangsúlyosabban az ujjak vesznek részt, és a ceruza vége kikerül a marokból. A kézfej egyre lejjebb kerül a laphoz. Ebből a fogásból alakul ki a három ujjas ceruzafogás úgy, hogy egyre kevesebb ujj marad a ceruzán.

A ceruzafogás fejlődése

A gyermekek fejlődése során a ceruzafogásnak 6-7 éves kor körül kell kialakulnia, és stabilizálódnia. Az óvodás korban érdemes elkezdeni, azonban megléte nem feltétele az iskolába lépésnek. Nem szabad erőltetni, kikényszeríteni, mivel az ugyanannyira rosszat tesz, mintha egy helytelen fogás rögzülne. Gyakorolni is fontos, de meg kell találni ebben is az egészséges egyensúlyt. A gyermek vissza fog váltani fejletlenebb, bonyolult mozgásra alkalmatlan fogásokra, amíg kezei, ujjai nem elég erősek és mozgékonyak.

Milyen a helyes ceruzafogás, és hogyan alakul ki? Hogyan lehet kialakítani?

A legelterjedtebb a dinamikus háromujjas fogás. Ez az, amit az óvodákban, és iskolákban helyes ceruzafogás néven emlegetnek. Az emberek nagy többsége ezt használja, mert ez az egyik legkényelmesebb. Nem ez az egyetlen helyes módja a ceruzafogásnak.

Vannak egyéb oldalsó hüvelykujj tartással, és 4 ujjal dolgozó ceruzafogások:

Egyéb jó ceruzafogások

A ceruzafogásnál arra figyeljünk, hogy a ceruza stabilan alá legyen támasztva, apró bonyolult mozdulatok is leírhatók legyenek a ceruzával, illetve a kéz és az ujjak lazán, ne görcsösen álljanak a ceruzán. Ha ceruza megnyomja az ujjbegyet, és nyoma marad, vagy az ujjpercek beesnek, a fogás görcsös.

A helyes ceruzafogás kialakításánál a három tartóujjra szoktak koncentrálni a pedagógusok. Ajánlott inkább a helyes marokzárással kezdeni. Bizonytalan változó lesz a ceruza tartása a gyereknél mindaddig, amíg nem tud stabilan alátámasztani. Ezért fontos, hogy a ceruzafogás gyakorlása, kialakítása során adjunk apró két ujjal markolható tárgyat a rajzoló kézbe, vagy szerkeszthetünk ilyen eszközt, ami tapasztalataim szerint jobban segít, mint bármelyik ceruzafogó eszköz!

Rajzolás közben markolható apró tárgy a ceruzán
Ceruzát stabilizáló hajgumira erősített markolható tárgy

Nem ajánlott olyan ceruzafogót használni, ami berögzíti az ujjakat és kezet egyetlen pozícióba, és nem enged a gyermek számára az ujjai igazítására legalább egy kis helyet.  A rosszul megválasztott és erőltetett ceruzafogók rossz kéztartást eredményezhetnek.

Magasra emelt fogókéz, fárasztja a gyermeket

Ha a markolás megy, azonban a gyermek nem szívesen vált fogást (ahol már az ujjaival tartja) érdemes könnyítésként marok krétát adni neki. Ezek jó átmenetet képeznek arra, hogy az oldalról fogás helyett felülről nyúljon rá, megtartva a számára kényelmes markolást.

marok zsírkréta variációk

Ha az ujjak továbbra is gyengén tartják a ceruzát, érdemesebb erősíteni a kezet, és inkább vastagítani a ceruzát. Ehhez jól tapadó, érdes felületű ceruza vastagítót ajánlunk, kiváltképp háromszög formájút!

A gyakorlás közben nem szabad elfelejtenünk, hogy ki is élvezzük a rajzolás örömét. Figyeljünk oda, hogy élvezetes maradjon ez a tevékenység, mivel így könnyebben jön el a siker is! Sokat segít, ha nem mindig csak vízszintes felületen rajzolunk, hanem döntött, illetve függőleges felületre helyezett lapon is gyakorlunk. Izgalmassá és változatossá teszi a rajzolást, és ügyesíti a csuklót és az ujjakat.

Jó rajzolgatást kívánunk!